stres vyčerpání, únava

Kryoterapie, minus 150°C na stres, vyčerpání,
bolesti i chronické záněty.

Deprese lze léčit mrazem.

Lidí s psychickými potížemi, depresí, vyčerpáním, bolestmi a záněty rychle přibývá. Roste spotřeba antidepresiv, analgetitik, léků na spaní. Jsou často hlavní pomocí, které se nemocným dostává. Lékaři ale přicházejí i s mnohými novými metodami. Některé dokáží klasickou léčbu podstatně zkrátit, doplňují nebo dokonce nahrazují farmakoterapii.

Od 80. let minulého století se mezi nové přístupy řadí celotělová kryoterapie,
jedna z nejpozoruhodnějších metod s vynikajícími účinky a širokou škálou indikací.
Příznivé změny jsou dosahovány krátkodobým pobytem v chladu -130°C až -160°C.

První poznatky o účinnosti celotělové kryoterapie byly získány v Japonsku v roce 1978 při léčbě pacientů s revmatoidní artritidou a astmatem. V současnosti je využívána pro zvládnutí chronických zánětů, bolestí, při fibromyalgii, kožních problémech, ve sportovní medicíně a rehabilitaci, a rovněž při léčbě psychických potíží a depresí.

Více než 10 let je kryoterapie dostupná i v Čechách. Prvním pracovištěm, kde se v roce 2004 zařadila mezi fyzioterapeutické metody, bylo Beskydské rehabilitační centrum Čeladná. V oblasti terapie psychických potíží je od roku 2008 úspěšně využívána kryokabina v Lázních Jablonec.

Důkazy o účinnosti metody jsou nejen empirické, ale i vědecké. Antidepresivní účinky byly prokázané kontrolovanými experimenty. V opakovaných studiích se potvrdilo, že kryoterapie redukuje oxidační stres, potlačuje volné radikály (1), způsobuje změny
v produkci enzymů a hormonů, včetně serotoninu a endogenních morfinů. Je doloženo významné zlepšení psychického stavu u depresivních pacientů během dvoutýdenní kryoterapie.. (2) Výsledky experimentů fakulty psychiatrie Wroclavské University
opravňují metodu doporučit jako nový prostředek léčby depresivních a úzkostných onemocnění (3). Lékaři prokázali významně pozitivní roli kryoterapie při potlačení afektivních a depresivních symptomů a zároveň dlouhodobou účinnost léčebné kůry.

Kryoterapie se aplikuje v kryosaunách nebo kryokabinách. Kryosauna je speciální místnost pro 3 - 5 osob, které se v chlazeném prostoru procházejí. Kryokabina je pro jednu osobu, před zahájením procedury se nastavitelná výška podlahy upravuje, aby hlava klienta zůstala ve volném prostoru. V obou typech je délka pobytu nejčastěji
3 - 4 minuty, v závislosti na individuální reakci.

Extrémně chladný vzduch dopadá na receptory nervových vláken v pokožce. Ty předávají do mozku signál o mimořádné situaci, ohrožující život.. Okamžitou reakcí je spuštění celé řady mechanizmů, které umožní nebezpečí úspěšně zvládnout. Mobilizují se zdroje, organizmus přechází na maximální výkonnost v oblasti fyzické i psychické. Rozšíří se cévy, tělesné tkáně jsou ve zvýšené míře zásobeny kyslíkem a živinami. Zvýšená produkce endorfinů a serotoninu způsobí změny v emoční oblasti, člověk získá pocit výkonnosti a víru ve vlastní schopnosti.

Pro dosažení terapeutických účinků se obvykle doporučuje 10 až 20 návštěv, podle závažnosti potíží a délky jejich trvání. Procedura nezpůsobuje nepříjemné pocity, první zlepšení psychického i fyzického stavu klient často zažívá bezprostředně po jejím ukončení.

Více informací najde zájemce na stránce Lazne-Jablonec.cz/kryo-terapie.html

Odkazy v textu:

(1)The World Journal of Biological Psychiatry, 2011; 12: 223–227
Effects of whole-body cryotherapy on a total antioxidative status and activities of antioxidative enzymes in blood of depressive multiple sclerosis patients

(2) Blackwell Munksgaard 2003: 15: 122–128
Influence of whole body cryotherapy on depressive symptoms – preliminary report

(3) Psychiatria Polska, 2007 Sep-Oct;41(5):625-36.
Psychiatry and Psychotherapy, 2008; 2 : 49–57
Can short-term exposure to extremely low temperatures be used as an adjuvant therapy
in the treatment of affective and anxiety disorders?

Napište nám:

e-mail pro odpověď:
Jméno, telefon atp. můžete uvést v textu.

Psycholog Jablonec
tel. 777 310 622, 483 310 623